Гучні фейки «Росії 24»

Гучні фейки «Росії 24»

7 липня 2019 року з’явилося повідомлення про те, що український телеканал NewsOne, що належить соратнику Віктора Медведчука Тарасові Козаку, та російський пропагандистський канал «Росія 24» проведуть телеміст «Надо поговорить».

8 липня Національна спілка журналістів України (НСЖУ) заявила, що засуджує можливе проведення телемосту українським телеканалом Newsone та державним російським телеканалом «Росія 24».

«Наша позиція однозначна — «російські ЗМІ несуть пряму відповідальність за розпалювання ворожнечі та поширення інформаційної пропаганди, спрямованої на дестабілізацію ситуації в Україні» (цитата із заяви Правління НСЖУ, квітень 2018). Ми готові захищати широкі права українських журналістів та українських ЗМІ, водночас обурливою є пряма співпраця із російським пропагандистським телеканалом. Закликаємо колектив телеканалу Ньюзван дотримуватися чинного законодавства та норм медіарегулювання, які забороняють трансляцію в українському ефірі російських телеканалів. При цьому власники та керівники медіа повинні враховувати , що свідома співпраця з державними російськими медіа може бути фактором, який спричинить протестні акції (та цілком реально – фізичну агресію)…. НСЖУ закликає телеканал Ньюзван якомога скоріше переглянути своє рішення щодо проведення телемосту з каналом Росія24», — йдеться у повідомленні.

Після анонсу телеканала NewsOne провести телеміст з російським пропагандистським каналом «Россия 24» Генеральна прокуратура зареєструвала провадження про замах на скоєння державної зради шляхом надання інформаційної підтримки підривній діяльності проти України.

Громадське радіо вирішило нагадати про 5 відомих фейків телеканалу «Росія 24».

1. Старе відео полку «Азов» видали за обстріл  села.

Телеканал «Росія 1» у липні 2017 року створив сюжет «Донбас розстрілюють під фашистські марші з радянських гармат» в передачі «Вести недели», в якому кореспондент звинуватив українських військовослужбовців з батальйону «Азов» у злочинах. У сюжеті йдеться про обстріл підконтрольного «ДНР» села Безіменне, який, за твердженням «Вестей недели», стався 9 травня і був «найжорстокішим» в цьому році.

Як розповідає кореспондент телеканалу Олександр Сладков, «били з центру села, де покладали квіти до пам’ятника воїнам, загиблим у Великій Вітчизняній Війні».

Він також говорить, що для обстрілу використали стару радянську гармату. Його слова супроводжуються відеозаписом, на якій видно, як кілька людей стріляють з гармати, а голос говорить за кадром: «Ми стріляємо з гармати 43-го року по російським окупантам».

Крім того, в сюжеті демонструється інтерв’ю одного з бійців «Азова» з позивним Яр, що говорить, що йому з товаришами по службі хотілося постріляти зі старої гармати і в підсумку це вдалося.

Однак на відео спостерігаються нестиковки — на кадрах з гарматою з підписом «України 9 травня 2017 року» на деревах зовсім немає листя, а на кадрах, на яких показано, як снаряди б’ють по селищу, всі дерева вже зелені.

Насправді кадри пострілів з гармати і інтерв’ю вперше були опубліковані на каналі AZOV media в мережі Youtube ще 23 листопада 2015 року.

2.  Відео 2012 року з Кабардино-Балкарії видали за відео боїв під Слов’янськом.

У травні 2014 року телеканал «Росія 1», демонструючи нібито жорстокість українських військових, використовував відео 2012 року через Північного Кавказу, повідомило видання «Кавказский узел».

Ці ж кадри присутні і в сюжеті ВГТРК про контртерористичної операції в Кабардино-Балкарії 18 листопада 2012 року.

Як зазначило видання, 17 листопада 2012 року в околицях села Баксаненок були вбиті двоє бойовиків. На частині району ввели режим КТО. 18 листопада в ході спецоперації було вбито три людини, за версією силовиків, причетних до збройного підпілля.

Тоді гендиректор інформаційного агентства «Росія сьогодні» і ведучий «Росія 1»Дмитро Кисельов назвав це «випадковою помилкою». «Помилка, однак ні в якому разі не маніпуляція», — сказав він.

3. Сюжет про російського грибника, який на кордоні з Україною знайшов флешку з «секретними» матеріалами українських прикордонників. 

У жовтні2017 року  телеканал «Росія 24» показав в ефірі сюжет про те, що у Білгородській області грибник нібито знайшов флешку з секретними даними Державної прикордонної служби України.

На фейковість інформації вказав прес-секретар служби Олег Слободян в Facebook.

«Все б нічого, якби ляпи з флешкою ​​не були настільки очевидні. По-перше, на 1 хв 25 секунді сюжету глядачеві показують, нібито, документ Східного регіонального управління. Однак, якщо його збільшити, то в верхньому правому куті можна побачити гриф … «секретно», що є русизмом і не використовується в діловій українській мові», — говорить він.

«По-друге, сюжет був в ефірі в 21.19 13 жовтня. Але на 22 секунді сюжету чітко видно, що дата зміни верхніх файлів — після 9 години 13 жовтня. По-третє, якщо вірити російському телевізору, то останні документи на флешці пророблялися ще 11 жовтня. Тобто, на те, щоб відповідальний селянин «знайшов» флешку, пережив муки совісті, що з нею робити, передав російським прикордонникам, а ті — відразу секретну інформацію журналістам, останні встигли підготувати сюжет … на це все пішло близько 1 доби», — зазначив прикордонник.

Слободян зазначив, що в таких випадках вміст носія спочатку детально вивчають спецслужби, а це не один день. А також спікер висловив сумнів що селянин з хутора взагалі знає що таке флешка і як подивитися її вміст. «Як тільки приходить додому — в хату, на хуторі, одразу (не дивлячись на обмежений час між останніми записами і датою виходу сюжету) кидає на підлогу гриби і кричить дружині, щось на зразок: «Баба, кидай куховарство, неси ноутбук! Будемо флешку дивитися!». І дід з бабою ввечері, під віконницями сидять і дивляться на ворожому Піндосовскому Apple українську флешку … » —  прокоментував Слободян.

4. Пряме включення дівчинки, яка насправді загинула під час теракту у Керчі.

17 жовтня 2018 року під час спецефіру програми «60 хвилин» ведучі поговорили по телефону нібито з очевидицею нападу на керченський коледж, яку ведуча Ольга Скабеева представила як студентку другого курсу Аліну Керову. Коли з’ясувалося, що студентка з таким ім’ям значиться в списку загиблих,  до Скабєєвої  за коментарем звернувся телеканал «Дождь», а вона запропонувала «не робити емоційних та поспішних висновків» і порадила звернутися до прес-служби телеканалу.

При цьому ніхто з представників «Росії-1» вибачень за дезінформацію не приніс.

5. Українські університети змушують студентів відмовлятися від родичів в Росії

Федеральний телеканал «Росія» поширив недостовірну інформацію про те, що українські університети вимагають від студентів письмово відмовлятися від родичів в РФ. Про це йшлося в сюжеті в програмі «Вести» від 6 вересня. Про цей факт журналістка нібито дізналася від Катерини Янкович, яка втекла з окупованого РФ Донбасу до Ростовської області. У репортажі жінка розповіла про те, як передає посилки родичам в Одесу, які не мають засобів до існування.

«Консерви, масло, помідори Катерина відправляє племінниці в Одесу. У посилку ховає конверт з грошима, одяг, що шила сама».

Янкович стверджує, що племінниця їй поскаржилася на адміністрацію університету яка, нібито зажадала від неї письмово відмовитися від родичів.

«За зв’язки з Росією племінницю можуть відрахувати з інституту, її вже і так викликали в деканат. Вимагали написати відмовну від російської рідні, навіть якщо по крові вони українці».

«У Росії родичів немає. І не просто вона сказала, вона підписала папірець. Вона спілкується в WhatsApp взагалі з чужого телефону. Вона боїться зі свого писати це все. Настільки все залякані. Просто все люди залякані», — стверджує Катерина Янкович.

Не дивлячись на те, що Катерина Янкович в сюжеті не вказала ім’я і прізвище своєї племінниці, нам вдалося її розшукати. Вона дійсно вчиться в Одесі в медичному університеті і звуть її Анастатія Коваленок. В інтерв’ю StopFake Настя підтвердила, що в сюжеті фігурує її тітка. Однак, вона назвала неправдою твердження про якийсь тиск в університеті.

«Відео, звичайно, це цілковитий абсурд. Абсолютно все в ньому неправда. Все, що було сказано взагалі не має відношення до дійсності. За чотири роки, що я тут (я перевелася до Одеського університету), природно, нікуди мене не викликали, ніяких таких розмов не було, з’ясувань чи є у мене родичі в Росії. Нічого такого не було».

Брехнею Коваленок назвала і твердження про те, що отримує від тітки якісь посилки з продуктами і одягом.

«З приводу закупорки — природно нічого не передає. Тому що я в Одесі, а вона — у Ростовській області. Я її за ці чотири роки не бачила жодного разу».

6. Телеканал «Росія 24» зрежисував мітинг у Венеції «проти політики київської влади і геноциду на південному сході України»

6 вересня 2014 року в ефірі російського телеканалу «Росія 24» вийшов матеріал нібито про мітинг у Венеції проти політики київської влади і геноциду на південному сході України.
Інформація про нібито мітинг проти геноциду в Україні ширилася новинними стрічками та соцмережами. Втім, як з’ясував проект StopFake, цей сюжет не відповідає дійсності. Українці, які стали свідками мітингу, зафыльмували, як знімальна група телеканалу «Росія 24» роздає команди так званим мітингувальникам.

StopFake зазначає, про те, що мітинг постановочний, свідчать наступні моменти:

– Ніхто зі ЗМІ більше не знімав цей мітинг — це ексклюзивний матеріал «Росія 24». Ще одну маленьку 25-секундну новину про акцію показав «Перший канал» — «До Венеції докотилося і відлуння українських подій».

«Звичайно, можна припустити, що після зйомок цим телеканалом мітингувальників знімали і інші телеканали або фотографи, але ось тільки ми не знайшли таких матеріалів. Всі посилаються на сюжет «Росії 24», — зазначила у StopFake.

– Оператор і кореспондент дуже чітко роздають вказівки «голосно кричите» і «не посміхаємося». Можна припустити, що оператор попросив голосніше кричати, щоб краще записався звук, адже зйомка на вулиці. Але вказівка ​​«не посміхається», яку дає кореспондент, логіці зйомки новинного сюжету не піддається. Журналісти-новинарі і оператори знімають живі емоції. Вони можуть попросити повторити коментар, якщо людина не чітко сформулювала свою думку або вперше дає інтерв’ю і розгубився перед камерою, але справжні новинарі на подіях не просять людей зображати будь-які емоції, а тим більше командувати «не посміхайтеся».

– Всі нібито венеціанські мітингувальники розуміють російську мову. Саме російською до них звертаються і кореспондент, і оператор.

–  Є плутанина і неточності з тим, хто проводив цю акцію. У сюжеті йдеться: «Організатори заходу — члени федерації італійських профспілок і комітет« За антифашистський Донбас», а в коментарі безіменна людина говорить:«ми, італійські антифашисти». До речі, чому ж ця людина безіменна, тобто чому його не протитрований? Коли журналісти беруть коментар у організаторів мітингу, вони вказують ім’я, прізвище і ще назва організації. Звичайно, якщо журналісти показують коментарі більш, ніж трьох людей з одного і того ж мітингу, вони їх можуть не титрувати. Але коли в матеріалі про мітинг говорить тільки один його представник, глядач повинен знати, як його звуть і яку організацію він представляє. А так виходить, що безіменна людина прокоментувала щось на італійській.

Зазначимо, що нині цей сюжет – недоступний на YouToube-каналі телеканалу.

Останнi новини